Het Brabantse familiebedrijf De Groot Tuinen & Hoveniers heeft jarenlange ervaring met de aanleg van de meest uiteenlopende tuinen. Wij spraken oprichter Martijn de Groot om meer te weten te komen over zijn bedrijf en visie op het huidige tekort aan (vakbekwaam) personeel.
Wie of wat is De Groot Tuinen en waar staan jullie voor?
De Groot Tuinen in Etten-Leur is een dochteronderneming van de Groot Hoveniers uit Volkel en is op 1 januari gestart op de voormalige locatie van Hoveniersbedrijf Stef. Onze klantenkring bestaat voor 90% uit particulieren en met ons team willen we de klanten graag ontzorgen met de realisatie van een nieuwe tuin. Van ontwerp tot uitvoering, wij voeren alles zelf uit met onze eigen teamleden. Wat we bedenken op de tekentafel kunnen we dus ook daadwerkelijk met onze handen uitvoeren.
Waar ben je het meest trots op?
Ik ben trots op het hele team. Samen zetten we dag in dag uit de schouders eronder om mooie tuinen te maken. Geen enkele uitdaging gaan onze jongens uit de weg en ze zijn altijd nieuwsgierig naar nieuwe dingen. De drive om bij de beste te horen is groot!
Overal hoor je dat er een tekort is aan (vakbekwaam) personeel. Merk jij dat ook? Zo ja, wat kan de branche er aan doen?
Wij merken niet dat er een tekort is aan personeel! Vakbekwaam maken we ze graag zelf. Zelf onze jongens opleiden, ze regelmatig trainingen laten volgen en uitdagen om zichzelf een leven lang te laten leren. De goede basis begint wel bij een goede opleiding en daar moeten we als ondernemers zelf actief een steentje aan bijdragen. Wij als bedrijven zijn er zelf verantwoordelijk voor hoe goed de jongens en meisjes opgeleid van school komen.
Als wij de scholen de handvaten geven voor de juiste inhoud van het lesprogramma, samen zorgen voor goede stagebedrijven en zorgen voor de juiste PR dan krijgen we zelf beter opgeleide studenten en maken we voor jonge studenten ons vak aantrekkelijk. Bij Helicon Nijmegen plukken we nu na 5 jaar daar de vruchten van. De leerlingen aantallen groeien per jaar met maar liefst 50%!
Jullie hebben meerdere vacatures op de vestigingen open staan, leg eens uit waarom je de vacatures open hebt staan en wat het gevolg is als je deze niet ingevuld krijgt?
Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe medewerkers die een onderdeel van ons team willen zijn. Deze vacatures staan altijd open, omdat wij erin geloven dat medewerkers bij je komen werken als ze daar klaar voor zijn en niet als jij ze net nodig hebt. Voor iedereen die past bij ons team hebben we altijd een plek. Eerst een nieuwe medewerker aannemen, goed inwerken en dan pas zorgen dat de orderportefeuille groter wordt. Dan hoef je ook niet met paniekvoetbal op zoek naar nieuwe medewerkers, maar kun je ze selecteren op degene die het beste in je team passen. Elke dag zijn we daar bewust mee bezig.
Oud HGW’er Frank (links) – nu in rechtstreeks dienstverband bij De Groot Tuinen- bezig aan een mooie klus met zijn collega.
Waarom is investeren in personeel / omscholers belangrijk?
Alleen goed opgeleide medewerkers zijn in staat om goed werk af te leveren met voldoende rendement. Een goed opgeleide medewerker heeft ook gewoon veel meer plezier in zijn werk. Hij weet beter van zichzelf wat hij kan en doet. Hij kan zijn werkzaamheden beter plannen en organiseren en staat daardoor veel gelukkiger in het leven.
Begin januari mocht Frank starten. Van oudsher een heel onzekere periode voor hoveniers. Waarom juist in deze periode investeren in iemand die praktisch alles nog moet leren?
We kiezen er bewust voor om in januari al te starten. We hebben dan alle tijd om iemand te laten wennen aan ons bedrijf en aan ons werk. Er is dan meer tijd om zaken goed uit te leggen en als het in het voorjaar dan wat drukker wordt heeft hij al meer kennis. We nemen geen medewerkers aan als we paniekvoetbal spelen op het moment dat er een tekort is, nee we sorteren daar van tevoren al op. Zorgen dat je team klaar is als het seizoen van start gaat!